کانکس، به عنوان یکی از راه‌حل‌های کاربردی و سریع برای فضاهای موقت یا دائم، در صنایع مختلف و مکان‌های متنوع به کار می‌رود. این سازه‌ها از جمله امکانات برجسته در حوزه ساخت و ساز و صنایع استخراجی محسوب می‌شوند که قابلیت‌های منحصر به فردی را در ارائه فضاهای قابل استفاده و کارآمد به ارمغان می‌آورند. کانکس‌های ساندویچ پانل به دلیل داشتن: وزن سبک، سرعت و سهولت نصب، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی، عایقکاری حرارتی و صوتی، ضد اشتعال و نسوز بودن، صرفه جویی در هزینه های ساخت و پایداری بالا، گزینه ای مناسب برای ساخت ساختمان های مختلف هستند. ضمنا در نظر داشته باشید که به علت قیمت کانکس که بسیار کمتر از سازه های ساختمانی دیگر است، استفاده از آن روز به روز بیشتر می شود.

کانکس ساندویچ پانل چیست؟

کانکس ساندویچ پانل یک نوع سازه پیش ساخته و قابل حمل است که از ورق های ساندویچ پانل در دیواره ها، سقف و کف استفاده می کند. این سازه ها دارای عایق بودن بالا، مقاومت در برابر شرایط جوی، زیبایی بصری و سرعت و سهولت در نصب و تحویل هستند. کانکس ساندویچ پانل می تواند برای اهداف مختلفی مانند اسکان، اداری، تجاری، صنعتی، سردخانه و غیره استفاده شود.

کانکس ساندویچ پانل یک سازه قابل حمل است که دیوارها و سقف آن از پانل های سه لایه ساخته شده است. این پانل ها شامل دو ورق فلزی و یک لایه عایق میانی هستند که میتوانند از جنس پلی اورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و غیره باشند. این نوع کانکس ها عایق خوبی در برابر دما، حرارت، رطوبت و صدا هستند و مقاومت بالایی در مقابل زلزله و عوامل محیطی دارند. همچنین میتوانند در رنگها و طرحهای مختلف تولید شوند.

اگر قصد خرید کانکس را دارید لازم است با  دیگر ورق های ساخت کانکس آشنا شوید. از دیگر انواع کانکس می‌توان به کانکس کامپوزیتی و کانکس ویلایی یا حتی کانکس مسکونی اشاره کرد.

عکس کانکس ساندویچ پانل

انواع کانکس ساندویچ پانل

کانکس های ساندویچ پانلی در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارند. کانکس متحرک از آن دسته کانکس هایی است که با داشتن چرخ در بدنه خود، راحتی جابجا می شوند و قابل حرکت هستند. کانکس ثابت برخلاف نوع متحرک خود، قابلیت جابجایی با کمک چرخ را دارند و برای مواردی که نیازمند استفاده در مدت زمان طولانی هستند، به طور ثابت به کار میروند.

به طور کلی کانکس های ساندویچ پانل در مدلهای مختلفی تولید می شوند که عبارتند از:

  • کانکس پانلی ساده
  • کانکس پانلی دفتری
  • کانکس پانلی صنعتی
  • کانکس پانلی مسکونی
  • کانکس پانلی سیار
عکس کانکس ساندویچ پانل

مزایا و معایب کانکس ساندویچ پانل

کانکس ساندویچ پانل مزایا و معایبی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

از مزایای کانکس ساندویچ پنل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• سرعت و سهولت در نصب و تحویل

• سبکی و قابل حمل بودن

• عایق بودن حرارتی و صوتی

• مقاومت در برابر شرایط جوی و آتش

• زیبایی و طراحی متنوع

• کاهش هزینه ها و زمان ساخت

• بهبود عملکرد انرژی و کاهش آثار زیست محیطی

 

ساخت کانکس ساندویچ پانل

ساخت کانکس ساندویچ پانل یک فرآیندی است که در آن از ورق های ساندویچ پانل برای پوشش دیواره ها، سقف و کف یک سازه پیش ساخته و قابل حمل استفاده می شود. این سازه ها دارای مزایایی هستند. برای ساخت کانکس ساندویچ پانل، باید دو مرحله اصلی را انجام دهید:

• نصب سازه فلزی: در این مرحله، سازه پایه و فلزی که برای برداشت و نصب ساندویچ پانل استفاده می شود، نصب می شود. این سازه می تواند شامل ستون ها، تیرها و نرده‌های فولادی باشد. باید به جزئیات مانند شیب داشتن سوراخ‌های مثبت برای پرچ، قبولی ارتفاع ساختمان، موقعیت مناسب بالابر و غیره توجه کنید.

• نصب ساندویچ پانل: در این مرحله، ساندویچ پانل روی سازه فلزی نصب می‌شود. برای انجام این کار، ابتدا ساندویچ پانل نزدیک به محل نصب، حمل می‌شود و سپس با استفاده از دریل و پیچ، به سازه فلزی چسبانده می‌شود. پس از نصب پانل ها روی تیرها و ستون‌های سازه، لایه های پایینی سردر تیرها بریده و نوار بندی شده و سپس با پیچ چوبی محکم شده و با قطعات تزریق شده پوشانده می‌شود.

مشخصات فنی کانکس ساندویچ پانل

این سازه ها دارای مزایایی هستند. مشخصات فنی کانکس ساندویچ پانل بستگی به نوع و ضخامت ورق، جنس و دانسیته فوم، نوع و تعداد درب و پنجره، نوع و رنگ روکش، ابعاد و وزن سازه و استانداردهای مورد رعایت دارد. در ادامه برخی مشخصات فنی کانکس ساندویچ پانل را معرفی کردیم.

  •  جنس بدنه: کانکس های پانلی همنطور که از اسمش پیداست از جنس ساندویچ پانل است. ساندویچ پانل خود نیز دارای طرح های ساده ، دکوراتیو ، طرح چوب ، طرح سنگ و… تولید می شود که بنا به سفارش مشتری هر کدام در هر ابعاد قابل اجراست.

  • جنس نمای داخلی: اغلب در کانکس های پانلی به دلیل زیبا بودن و مقاوم بودن خود پانل خیلی از مشتریان از PVC استفاده نمی کنند ولی اجرا کردن طرح های PVC ساده و طرح دار  – تایل های گچی و… نیز در داخل کانکس پانلی قابل اجراست.

  • کف کانکس : در کف کانکس از تایل های چوبی به عنوان کف استفاده می شود.

  • استراکچر کانکس : از پروفیل و ناودانی و نبشی به کار می رود و به عنوان دور کلاف ساخته شده است.

عکس کانکس ساندویچ پانل

عکس های کانکس ساندویچ پانل

کانکس پانلی
کانکس چرخدار پانلی
کانکس پیش ساخته پانلی
کانکس اداری مدیریتی
کانکس ویلایی
کانکس ویلایی پانلی طرح دکوراتیو
کانکس با نمای دکوراتیو
کانکس نگهبانی دکوراتیو

یکی از مهمترین کاربردهای کانکس ساندویچ پانل

فن آوری های ساخت و ساز ساختمان های پیش ساخته معاصر امکان ایجاد اتاق های تمیز و با کیفیت را در کمترین زمان و هزینه فراهم می کند. اتاق‌های تمیز اتاق‌هایی هستند که در آن غلظت مشخصی از ذرات معلق (مواد جامد فرار، گرد و غبار، میکروارگانیسم‌ها و بخار شیمیایی) در واحد حجم هوا حفظ می‌شود. طبق استاندارد ISO 14644، اتاق های تمیز بسته به کاربری به 9 کلاس (1 تا 9) تقسیم می شوند.

به غیر از سطح آلودگی هوا، فناوری اتاق های تمیز به معنای کنترل دما، رطوبت و فشار نیز هست. اتاق تمیز به عنوان بخشی از شرکت های غذایی و دارویی در موسسات پزشکی و همچنین برای انجام تحقیقات علمی استفاده می شود. به عنوان یک قاعده، آنها بر اساس اصل “خانه در یک خانه” ساخته می شوند.

هنگام ایجاد اتاق‌های استریل، تعداد مکان‌هایی (گوشه‌ها، فرورفتگی‌ها و غیره) که در آن گرد و غبار جمع می‌شود یا میکروارگانیسم‌ها می‌توانند رشد کنند، در طول طراحی تا حد امکان به حداقل می‌رسد. برای سهولت درمان بهداشتی اتاق ها، اتصالات کف به دیوار و دیوار به دیوار باید با استفاده از یک گرد مخصوص (عنصر قالب گیری گرد) ترتیب داده شود.

همین گردها را می توان در اتصالات پارتیشن به مبلمان و همچنین در اتصالات بین پارتیشن ها و تجهیزات نصب شده روی دیوار استفاده کرد.

اصل اصلی برای اطمینان از تمیزی ایجاد فشار بیش از حد در محل نسبت به اتاق های همسایه است. هوای ورودی باید حداقل 20٪ از هوای خروجی بیشتر باشد و اگر محل دارای پنجره باشد – حداقل 30٪. هوای فیلتر شده در ابتدا از طریق پانل های سقفی تامین می شود و از قسمت پایینی دیوارها تخلیه می شود.

با چنین جهت جریان هوا، ذرات موجود در هوا به کف پایین می آیند که می تواند گرد و غبار را از کف بلند کند و از اتاق تخلیه شود.
انتخاب مصالح برای دیوارها و سقف ها یکی از مهم ترین مراحل طراحی و ساخت اتاق های تمیز است، زیرا نه تنها بر توانایی ساختمان در حفظ نظافت، بلکه بر سهولت و عمر طولانی عملکرد سازه ها نیز تأثیر می گذارد.